Як створили безбар’єрний простір дитсадка — середовище, де зручно всім
Досвідом в створенні безбар’єрності, досягненні архітектурної доступності та цікавими рішеннями облаштування освітнього середовища ділиться Олена Бура, директор Житомирського дошкільного навчального закладу № 32.
У нашому дитсадку безбар’єрне середовище називаємо середовищем, де зручно всім. Ми — єдиний безбар’єрний заклад дошкільної освіти в Житомирі згідно з обстеженням та оцінкою ступеня безбар’єрності об’єктів фізичного оточення і послуг для осіб з інвалідністю.
Безбар’єрності дитсадка досягли, забезпечивши архітектурну доступність і створивши освітнє середовище за принципами універсального дизайну та розумного пристосування. Інклюзія для нас — це не просто відповідь на нормативні вимоги, а частина нашої місії та візії.
Розповім, як ми цього досягли:
Виконали вимоги ДБН
Щоб реалізувати безбар’єрність, забезпечили архітектурну доступність для маломобільних груп населення, тобто для людей з інвалідністю, з тимчасовим порушенням здоров’я, літніх людей, вагітних, людей із дитячими візочками.
https://ezavdnz.expertus.com.ua/10019311
На території
По всій території закладу можна безперешкодно пересуватися. Також її забезпечили хорошим освітленням.
Є місце для паркування автотранспорту людей з інвалідністю. Шлях від парковки до будівлі — без бар’єрів.
У місцях заїзду на ігрові майданчики плавні ухили та проходи достатньої ширини. На майданчиках гумове покриття.
Є два пандуси з різних частин будівлі, що примикають до сходів входу до закладу. Сходи та пандуси суцільні, без виступів, із шорсткою поверхнею. По обидва боки пандуса є поручні, що закінчуються плавними заокругленнями.
Біля входу в будівлю є інформаційне табло з навігаційними піктограмами.
У будівлі
Усі двері будівлі закладу мають ширину більше ніж 90 см. Пороги у дверних прорізах переважно відсутні або не перевищують 2,5 см.
Пандуси є в коридорі на тих ділянках підлоги, що мають перепади висоти. З обох сторін пандуса є поручні, які закінчуються плавними заокругленнями. Також є пандус в музичній залі — він веде до сцени.
Ширина коридору та приміщень з меблями достатня для вільного переміщення й маневрів на кріслі колісному.
Маємо ліфт, яким на другий поверх можуть підніматися люди на крісах колісних.
Туалет загального користування доступний для всіх категорій громадян. Він облаштований допоміжними пристроями та має площу для маневру на кріслі колісному. У деяких групових приміщеннях є туалети для дітей на кріслах колісних.
Облаштували освітнє середовище за принципами універсального дизайну та розумного пристосування.
Принципи універсального дизайну та розумного пристосування допомагають створити в дитсадку безпечне, підтримувальне й інклюзивне середовище, де кожна дитина зможе розвиватися на своєму рівні й почуватися комфортно.
Правильна організація рухового режиму й фізичного розвитку дітей з ООП важлива для корекційної роботи. Показники моторики в ранньому віці — це індикатори розвитку дитини. Шлях до розвитку та корекції порушень розвитку переважно проходить через удосконалення фізичних спроможностей дітей. Для цього облаштували сучасну простору спортзалу з м’якими спортивними модулями, скеледромом, сухим басейном, інтерактивною підлогою та іншим необхідним для фізичного розвитку дошкільника обладнанням.
Створюючи простір для освітньої роботи, продумували такі рішення, які б дали змогу кожному маленькому учаснику почуватися комфортно, реалізувати унікальні здібності й нахили, проявити власний пізнавальний інтерес і долучитися до створення простору навколо. Потрібно було щось, що не займатиме багато простору, як варіант — монтуватиметься на стіни, але при цьому матиме різні варіанти застосування, стимулюватиме до творчого пошуку і дітей, і педагогів, легко трансформуватиметься. Так у дитсадку з’явилися інтерактивні стіни у вигляді магнітних і дерев’яних дошок, сенсорні багатофункціональні ширми, ігрові осередки на колесах, функціональні із чотирьох сторін.
Розповім докладніше про скеледром, інтерактивні стіни, сенсорні ширми, ресурсні кімнати.
Скеледром
Як спортивний елемент скеледром не часто використовують у дитсадках, хоча лазіння — це фізична активність, яка подобається дітям. Пам’ятаєте, у дитинстві лазили по деревах?
Скеледром — це стенд-тренажер із різноманітними зачепами та рельєфами, по яких діти піднімаються вгору. У нашому спортзалі три секції скеледрому «Лісовичок», 1,25×2,0 м кожна, які закріплені на стіну. Зачепи скеледрому можна монтувати по-різному залежно від віку й потреб дітей. Максимальна вага користувача — до 100 кг, тобто є можливість показати дітям способи використання.
Використання скеледрому потребує індивідуальної роботи з дитиною, страхування й виконання вимог безпеки. Щоб убезпечити дітей:
- встелили підлогу біля скеледрому м’якими матами;
- позначили на ньому межу, вище якої діти не можуть ставити ніжку (пояснили це як обмеження заради безпеки);
- на маті перед скеледромом встановили позначки для очікування (зелений кружечок для того, хто зараз лізтиме, а червоні — для тих, хто чекає своєї черги);
- встановили правило «Не зістрибувати».
Інтерактивні стіни
Маємо різні варіанти інтерактивних стін — магнітні, з рейками та геометричними фігурами.
Магнітна стіна — це не просто декоративний елемент, а справжній інтерактивний майданчик для розвитку дітей, простір для візуалізації, гри й творчості. Вона має безліч варіантів застосування: від простої наочної демонстрації тематичних матеріалів, виставки робіт, дидактичних ігор, театральних вистав до творчих завдань, де діти самі обиратимуть і придумуватимуть способи застосування стіни й ігри на ній.
З рейками. Інтерактивна стіна з рейками — це перфорована дерев’яна дошка з рівновіддаленими отворами для кріплення різних компонентів. Усі деталі легко кріпляться та знімаються, що дає дітям змогу експериментувати з різними формами й конструкціями.
Розмір дошки залежить від розміру приміщення, у якому вона змонтована. Інтерактивні стіни з рейками у вільному доступі для дітей — у холі, роздягальні, групових кімнатах.
З геометричними фігурами. Це інтерактивна стіна також у вигляді дошки з отворами, тільки замість рейок використовуємо геометричні фігури.
Інтерактивні стіни — універсальний інструмент для розвитку, що не лише забезпечує веселощі, а й стимулює пізнавальний інтерес дітей, заохочуючи їх до активної гри та експериментування. Вони надихають дітей проводити дослідження як вчені, моделювати як технологи, конструювати як інженери, творити як художники, аналітично мислити як математики і гратися як діти.
Часто інтерактивні стіни стають місточком, через який вдається побудувати комунікацію з тими дітьми, яким важко адаптуватися.
Сенсорні багатофункціональні ширми
Сенсорні багатофункціональні ширми — це складні конструкції з п’яти стінок у формі будиночка. Стінки кріпляться одна до одної завісами, тож легко змінювати конфігурацію ширми та використовувати її для усамітнення, сюжетних і сенсорних ігор, театральної діяльності, виставок. Конструкція легка, мобільна, тож використовуємо її і для розділення зон та як елемент інтер’єру.
У стінках ширм є різні отвори, що стають полем для творчості й фантазії дітей. Для сенсорного розвитку можна використовувати шнурівки, гнучкі бігуді, помпони та інші матеріали.
Сенсорні багатофункціональні ширми корисні тим, що:
- дають простір для реалізації природного пізнавального інтересу, стимулюють до активних дій, експериментів і прояву творчості;
- сприяють розвитку моторики завдяки маніпуляції з матеріалами (шнурівками, помпонами тощо);
- сприяють розвитку соціальних навичок, адже у групових іграх діти набувають комунікативних навичок, вчаться працювати в команді й ділитися ідеями, при цьому зберігається відчуття захисту для тих дітей, які цього потребують.
Ресурсні кімнати
Облаштували ресурсну кімнату для проведення розвивальних і корекційних занять. Вона оснащена різноманітними навчально-методичними посібниками, дидактичними матеріалами, обладнанням для занять та ігор.
Є окрема темна сенсорна кімната з можливістю додаткового затемнення за потреби. Вона оснащена різноманітними стимуляторами, які впливають на органи чуття дитини — слух, зір, вестибулярний апарат. Це, зокрема, світловий дощ, бульбашкова колона, панно «Зоряне небо», соляні лампи, різні масажери.
Окремо хочу розповісти про сквізер — обіймально-стискальну машину, що стоїть у сенсорній кімнаті. Це унікальне обладнання, що дає змогу розвивати не лише фізичні, а й психологічні можливості дитини. Сквізер використовують фахівці під час терапії сенсорної інтеграції. Застосовувати обладнання можна як компонент реабілітації або як частину лікувальної фізкультури.
Усі запропоновані рішення й варіанти облаштування середовища закладу дошкільної освіти спрямовані на реалізацію нашої місії — створити комфортний простір, де кожна дитина має можливість реалізувати свій природний пізнавальний інтерес, індивідуальні нахили та здібності, розвиватися за власними темпом і траєкторією. Ідеї облаштування відповідають принципам дитиноцентризму, безбар’єрності, природовідповідності, що дає змогу побудувати освітній процес на основі провідної діяльності дитини — ігрової. Наші рішення сприяють адаптації та налагодженню контакту з різними категоріями дітей, створюють атмосферу, де діти почуваються володарями простору.